My log book summary

Friday 28 May 2021

SSTV ISS datang lagi

Maklumat yang diperolehi daripada website ISS Fan Club yang diterbitkan pada 27 Mei, 2021 ISS akan TX SSTV images pada 9 dan 10 June, 2021 (tak pasti laa pulak, ada tak event ini semasa melintasi ruang angkasa Malaysia. Tapi tak salah kalau kita mencuba, kan kan). Jom kita sama-sama ambik peluang ini untuk mencuba salah satu mode komunikasi dalam Ham Radio.

Saya tak pandai laa Pok Key...

Alaaa, mudah je, syarat sah untuk bekerja dengan satellite ada 5. Pertama adalah antenna, kedua satellite tracking, ketiga frequasi, keempat mode dan kelima Decode App.

1. Antenna:

Antenna yang terbaik untuk bekerja dengan satellite adalah YAGI. Macam-macam ada, home beli ada, homebrew pun ada. Saya pakai homebrew yagi antenna buat dengan pita pengukur je.


Saya tiru design dan ukuran dari website KB6NU Tapi saya buat untuk VHF je.

Pengalaman saya dalam proses RX dan decode SSTV dari ISS ini, saya guna rubber duck je letak atas bumbung kereta je.




Video 1 - SSTV via ISS
https://youtu.be/6Kf5Z1_qy3U

Video 2 - SSTV from ISS
https://youtu.be/bSRXjiUO9vY

Rakaman dibuat pada tahun 2019 BC (Before Covid)

2. Satellite Tracking:

Ada beberapa app yang boleh kita guna untuk tracking satellite. Ada yang free, ada yang berbayar. Pilihlah mana-mana yang bekenan dihati. Untuk kali ini saya berikan satu altenatif untuk tracking satellite ini dengan hanya menggunakan website sahaja. Antara yang popular saya guna adalah N2YO.

Sila daftar dan masukkan long lat QTH anda, nanti website itu akan mengira bila masa dan tarikh satellite akan melalui lokasi anda.


3. Frequasi:

Frequasi VHF untuk semua satellite Radio Amator adalah:


145.800MHz - 146.000MHz


Oleh yang demikian, janganlah kita suka-suka merogol frequasi tersebut. Kesian member-member satellite hunter QRM tinggi bila ada station yang mencabul dan merogol frequansi ini.

Untuk event SSTV via ISS ini, mereka akan menggunakan frequasi 145.800MHz.


4. Mode:

Macam-macam mode ada di satellite yang boleh kita guna, antara yang populor ialah Voice Repeater, APRS dan SSTV. Pilihlah yang berminat, untuk kali ini kita pilih SSTV. Mode yang lain-lain, InsyaAllah akan datang dengan article yang lain pulak. Jangan lupa follow blog saya.


5. Decode App:

Untuk decode SSTV, saya guna app Robot36 je. Kat Google Play Store pun ada.




Saya tak minat laa Pok Key...

Tak minat kalu, diam-diam duduk sana punya tempat, makan kacang makan kuaci. Nanti minat sudah mari kalu, sini datang aaa....


Selamat mencuba, selamat menerima image SSTV de 9W2KEY 73's


Nota kaki: Saya tidak bertanggung jawap dan tidak akan membayar sebarang tuntutan ganti rugi jika berlaku sebarang kerosakan pada harta benda dan nyawa semasa menjalankan ujian ini. Semuanya adalah tanggungang sendiri dan resikonya adalah tanggung jawap anda.


No comments: