My log book summary

Monday 18 July 2011

iGate Setup

Salam sejahtera kepada semua pembaca blog ini. Pada kali ini saya akan bercerita berkenaan dengan iGate yang ringkas yang tidak TX signal dan cara-cara untuk setup iGate mengunakan komputer. Berikut adalah senarai software dan peralatan yang diperlukan untuk iGate. 1. UI-View 2. AGWPE 3. Audio Cable 4. Radio 5. Komputer / Netbook / Laptop 6. Internet iGate ini tidak memerlukan interface dan tidak memerlukan audio out put dari komputer kepada Radio.
Apa tugas iGate? Tugas dan fungsi iGate adalah sebagai gate way untuk menyalurkan data yang diterima oleh iGate station ini daripada station yang menggunakan APRS mode kepada server APRS atau APRS-is. Apabila iGate menyalurkan maklumat yang diterimanya kepada APRS-is, maka bolehlah pengguna internet diseluruh dunia melihat data-data itu seperti message, QTH dan sebagainya. Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly. Langkah-langkah Langkah pertama: Download UI-View di www.ui-view.org dan install. Sila ikuti arahan yang diberikan. Sila download UI-VIEW32. Langkah kedua: Daftarkan UI-VIEW tersebut di http://www.apritch.myby.co.uk/uiv32.htm klik di bendera Britis. Sila masukkan nama dan callsign, dan klik Register UI-View32. Pendaftaran ini mengambil masa 24 jam untuk diluluskan. Sila datang semua ke website ini untuk mendapatkan nombor pendaftarannya. Peringatan: TIADA EMAIL atau peringatan tentang pendaftaran ini, oleh yang demikian dinasihatkan agar Book Mark (Ctrl - D) page ini dan mengingati nama dan callsign yang telah didaftarkan. Masukkan kembali nama dan callsign seperti yang telah dimasukkan pada mulanya, kemudian tekan butang Previously Registered. Sila simpan UI-View Registration Code dan APRS Server Validation Number kerana ia diperlukan semasa mula menjalankan UI-VIEW32.
Langkah ketiga: Download AGWPE di http://www.sv2agw.com/downloads/default.htm dibawah bahagian AGW Packet Engine. Download AGWPE.zip AGWPE ialah driver untuk merubah fungsi sound card menjadi seperti modem, ia dicipta dan dibangunkan oleh rakan radio amator daripada Greece SV2AGW GEORGE ROSSOPOYLOS. Oleh yang demikian AGWPE ini bermaksud AGW (callsign beliau) PE (Packet Engine). Sila extract file tersebut dan masukkan didalam folder yang mudah untuk access kemudian nanti. AGWPE tidak perlu untuk di install, ia hanya perlu di setup sahaja.

How does getting rewarded through sharing sounds like to you? Join #ChurpChurp today and bring more friends to the community!
Setup AGWPE Sila ke folder di mana AGWPE di extract tadi dan klik di file yang bernama AGW Packet Engine. Satu icon akan muncul di sebelah kanan bawah berhampiran dengan jam masa komputer. Right klik pada icon tersebut dan klik di properties. Pada TNC Setup, Com port akan dipilih secara automatik oleh komputer. Pada SerialPort/Modem Baud Rate sila pilih 1200. Ini adalah nilai byte per second iaitu speed / kelajuan pemindahan data. TNC Radio Port boleh diubah mengikut cita rasa sendiri atau pun membiarkannya seperti asal tanpa diubah. TNC Type sila pilih Sound Card, sila pastikan On Air Baud Rate ialah 1200 dan klik OK Kemudian klik di tab TNC Commands dan pada Program adjusts Parameters Select the On Air baud Rate ialah 1200 dan klik OK Apabila semua selesai dibahagian properties tekan OK. Right klik sekali lagi di icon AGWPE dan pilik TCPIP Over Radio Setup. Sila pilih Thank's NO TCPIP dan klik OK Akhir sekali restart AGWPE. Pastikan terdapat 2 icon, AGWPE dan Modem. AGWPE bersedia untuk digunakan. 30% Bonus Hotforex Langkah keempat: Sebelum menghidupkan UI-VIEW dan AGWPE, sila buat penyambung terlebih dahulu antara Radio dan komputer. Sambungkan Audio Out di radio dan Microphone In di komputer dengan menggunakan audio cable jack yang bersaiz 3.5mm. Tidak perlu interface, ini kerana iGate ini tidak perlu untuk TX signalnya RF. Ia hanya menerima signal RF sahaja. Langkah kelima: Seterusnya, UI-VIEW hendaklah di setup bagi ia berfungsi sebagai iGate. Selepas install, sebagai permulaan UI-VIEW akan meminta agar dimasukkan Nama, callsign dan nombor pendaftaran. Sila masukkan nombor pendaftaran di dalam ruangan yang disediakan dengan betul seperti di website pendaftaran tadi, dan tekan butan OK. Perlu diingat, sebelum menjalankan UI-VIEW, sila pastikan AGWPE telah ON. Mula-mula sekali klik di Setup Menu dan pilik Comms Setup. Di Host Mode, pilih AGWPE. Tanda right di Use binary filter, kemudian tekan OK. Selepas itu tekan Setup > Station Setup. Masukkan callsign, Lat dan lon. Locator akan diisi sendiri oleh system. Unproto port dan unproto address tidak perlu diubah. Beacon Comment boleh diisi mengikut kesesuian dan kemahuan pengguna. Seterusnya untuk setup server. Setup > APRS Server Setup. Untuk mendapatkan senarai server, boleh dapatkannya dengan Encik Google atau pun dengan Encik Yahoo. Penulis lebih mengemari mengguna server Saitama di Jepun, saitama.aprs2.net:14580 nombor di belakang server itu ialah nombor port. Untuk memamasukan nama server kedalam senarai server sila tekan butang Insert di keybord dan taipkan nama server termasuk nombor port dan tekan Enter.
Donate to 9W2KEY ONLINE
Di Text to send on connection masukkan maklumat berkenaan iGate. Masukkan Validation Number seperti yang terdapat di website pendaftaran UI-VIEW. Pada Extra Log-on text masukkan: filter a/55/64/-10/178/9M/9W d/RS0ISS/RS0ISS-3/RS0ISS-11/RS0ISS-4 d/PCSAT* a/55/64/-10/178/9M/9W - Ini bermakna traffic dari Asia, dari semua 9M dan dari semua 9W. d/RS0ISS/RS0ISS-3/RS0ISS-11/RS0ISS-4 d/PCSAT* - semua traficc daripada ISS. Sila rujuk kepada image seperti berikut. Restart UI-VIEW, dan sila pastikan windows AGWPE port information muncul di screen UI-VIEW. Windows ini akan tertutup secara automatic dalam masa 10 saat. Selepas UI-VIEW beroperasi semula, klik Action > Connect To APRS Server. Dan YES. Sila pastikan terdapat tanda hijau seperti image berikut, tanda hijau itu bermaksud UI-VIEW telah pun bersambung dengan APRS Server. Langkah keenam: Apabila semua sudah bersedia, iGate anda sudah bersedia untuk berkhidmat. Terdapat 2 frequansi untuk iGate ini bertugas. 144.390MHz ialah frequasi untuk APRS tempatan dan 145.825MHz untuk APRS daripada ISS. Sila pastikan frequasi yang betul untuk meng iGate kan nya. Langkah ketujuh: Langkah ini adalah untuk menguji iGate yang telah di setup kan tadi. Untuk mengujinya, selepas run UI-View dan AGWPE, sambung audio cable dan tune radio ke 144.390MHz tanpa sambung ke ARPS Server. Jika ada signal yang masuk, sila pastikan UI-VIEW boleh decode signal tersebut. Ini sekiranya terdapat aktiviti APRS di kawasan itu. Jika tidak terdapat sebarang aktiviti APRS, maka ujian ini tidak akan berhasil.
Untuk mendapat peta bagi kegunaan UI-VIEW ini, sila dapatkannya di http://www.9w2key.arkb.org.my dan download daripada situ. Sekiranya terdapat sebarang pertanya sila beri komen anda dipage ini untuk saya menjawapnya. Selamat mencuba dan selamat berjaya. © 9W2KEY / 73's

16 comments:

M.Zaifful said...

boleh tunjukkan camner nak setup to work with ISS, Thanks

M.Zaifful said...

salam, bole tunjukkan cara setup pc untuk bekerja dengan ISS

9W2KEY said...

Boleh.. harap bersabar menunggu terbitan akan datang

azam said...

Penerangan yang cukup baik dari orang yang cukup berpengalaman.. tahniah pok key..

9M2MKU said...

penerangan baik tapi nak buat penin la,,

9M2MKU said...

memang penerangan baik, bagi yg tak mahir ni penin juga.. boleh cakap ngan ISS ke..

9W2KEY said...

Utk bercakap dng ISS, harap bersabar next article pula.. Harap maaf sbb saya tak berapa pandai utk mengajar, jadi kalau pening2 tu harap maaf la yer hehehe

9w2azx said...

Pok Key,

1. adakah komputer tu kena dibiarkan 'ON' sokmo utk menjadi iGate...?

2. bolehkah radio yg sama diguna utk qso di freq lain (aprs 144.390 & qso di repeater)?

73

9W2KEY said...

1. adakah komputer tu kena dibiarkan 'ON' sokmo utk menjadi iGate...?

Jawapan: Yer.. Tapi monitor dia boleh off

2. bolehkah radio yg sama diguna utk qso di freq lain (aprs 144.390 & qso di repeater)?

Jawapan: semua jenis radio boleh guna. tetapi dlm satu masa boleh guna 1 frequasi saje.

9w2azx said...

maksudnya kena ada 2 rig la kalau nak qso & jadi iGate pada masa yg sama...
kalau rig dual band, buleh ke?

9W2KEY said...

semua jenis radio boleh guna. tetapi dlm satu masa HANYA boleh guna 1 frequasi saje. Jadi kalau nak ber APRS sambil ber QSO, maka kenalah guna 2 buah rig.

Apis said...

Kali pertama setup terus dapat. tutorial yang mudah difahami. Terima kasih - 9W2HFY

9W2KEY said...

Tahniah utk 9W2HFY-1 dan terima kasih

9w2edu said...

Terbaik Pok Kry. Map Malaysia tu camana nk dapatkan yer. sebab link tu x dapat download

9W2KEY said...

Mintak maaf encik 9W2EDU, link itu map itu telah tiada. Oleh kerana sebab-sebab yang tidak dapat dielakkan. Saya akan cuba untuk create page baru untuk map, tetapi entah bila lagi. Masa amat terhad sekarang. Sebagai alternatif lain Encik boleh google. Terima kasih

db said...

Minat nak belajar.. Tapi agak teknikal jugak.. Apapun terima kasih.. Sekurang2nya bertambah sikit ilmu ttg aprs ni... :-)