My log book summary

Sunday 10 April 2011

ARISSat-1


Taukah anda ARISSat-1 masih lagi berada di dalam ISS. ARISSat-1 sepatutnya telah dilepaskan dari ISS pada bulan lepas lagi. Tetapi oleh sebab teknikal dia akan dilepaskan pada July, 2011 nanti.

Sementara itu, pada 11 April, 2011 ARISSat-1 akan di aktif kan dari dalam ISS bermula pada jam 14.30 UTC (10.30pm Malaysia Time) sehingga 10.30 UTC 13 April, 2011 (6.30pm Malaysia Time).

Get Rich Fast - Leverage up to 1:500

Ia akan menggnakan antenna di ISS yang digunakan oleh Crew untuk berkomunikasi dan jugak antenna yang digunakan untuk APRS TX/RX. Rencangan untuk menghidupkan ARISSat-1 dari dalam ISS adalah sempena menyambut Ulang Tahun ke 50 Manusia ke angkasa lepas iaitu Yuri Gagarin.


Disebabkan ARISSat-1 masih lagi berada di dalam ISS, dan solar panels nya masih lagi tertutup dan tidak terdedah kepada sumber cahaya matahari bagi membekalkan tenaga kepada ARISSat-1, jadi ARISSat-1 akan bekerja dengan kuasa yang rendah dan minimum. Dengan kata lain, ARISSat-1 akan membuat penghantaran (TX) dalam bentuk putaran ON/OFF. ON dalam 40-60 saat dan OFF selama 2 minit.



Berikut adalah mode dan frequansi yang akan digunakan.

145.950MHz FM Downlink
Mode FM ini akan membuat putaran TX di antara voice ID, telemtry, 24 Ucapan Pesanan didalam 15 bahasa antarabangsa dan images ISS. Salah satu pesanan itu adalah perbualan antara Yuri Gagarin dan Pusat Kawalan Bumi.

145.919MHz CW Beacon
The CW transmissions will be callsign ID, select telemetry, and callsigns of people actively involved with the ARISS program.

145.920 MHz SSB BPSK-1000 Telemetry
The BPSK transmissions will feature a new 1kBPSK protocol developed by Phil Karn, KA9Q to be readable in low signal level conditions. The BPSK data will transmit satellite telemetry. Given the low duty cycle of the spacecraft, those planning to receive the digital telemetry are encouraged to record the entire signal band using the FunCube dongle or SDR-IQ receivers.


Download ARISSatTLM free ground station soundcard demodulator and display software here.

The ARISSatTLM software user guide is available here.

Note that the linear transponder will not be active during this event. Specific only to this event, planning is currently underway to provide an additional FM broadcast downlink at 437.550 MHz.


Click here and Get RM50.00 FREE!

AMSAT will issue commemorative certificates to those receiving the transmissions and sending an email to gagarin@arissat1.org with your name or group, a description of what you heard and the UTC time you heard it. Recording the battery voltage values and the UTC time you received them will be especially helpful.



Listen to the podcast with Dave Jordan, AA4KN, on the air talking about ARISSat-1 on NPR's "Science Friday" program. (at the 4 min: 40 sec point)

Roscosmos has announced that the satellite will be deployed into orbit during the next EVA in July of this year.

Berikut adalah jadual laluan ISS yang akan melalui Malaysia sepanjang tempoh Sambutan Ulang Tahun ke 50.


Jadual ini dikira berdasarkan kepada kedudukan station sGate / iGate 9W2KEY-3. Ianya mungkin berbeza dari 1 hingga ke 3 minit bagi kawasan-kawasan lain di Semenanjung Malaysia.

Sign up for PayPal and start accepting credit card payments instantly.



No comments: