My log book summary

Thursday 9 February 2012

Mintak Tolong Monitor 435.250Mhz



Sejak kebelakangan ini terdapat interference di 435.250Mhz iaitu Uplink bagi VO-52. Oleh yang demikian saya memohon kerjasama daripada semua rakan-rakan Radio Amator agar memerhati dan monitor di 435.250Mhz untuk mengesan dari mana punca interference tersebut agar boleh meminta mereka yang menggunakan frequansi beralih ke tempat lain atau mencari jalan penyelesaian yang lebih baik.

Uplink 435.250MHz
Downlink 145.900Mhz

Dari pangamatan saya semasa bekerja dengannya, audio yang diterima dari downlink adalah bukan dari station radio amator dan mengunakan kadang-kadang Bahasa Malaysia dan kadang-kadang English. Saya yakin, mereka menggunakan uplink VO-52 untuk perhubungan mereka. Ini kerana audio mereka akan hilang di downlink apabila LOS of VO-52.

Buat masa ini, saya rasa tidak perlu lagi untuk membuat laporan kepada SKMM. Cuba kita sama-sama kesan dan selesaikan isu ini terlebih dahulu sebelum meminta pihak SKMM mengesan dan mengambil tindakkan yang sewajarnya.

Berikut adalah jadual laluan VO-52 sehingga 13hb Feb, 2012



Untuk makluman semua, VO-52 ini ialah VUSat-OSCAR 52 iaitu microsatellite yang dibangunkan oleh Ham Radio yang berpengkalan di India. Satellite ini boleh diguna oleh semua Ham Radio dari seluruh dunia.

Kalau boleh sila bagi laporan atau feed back anda kepada saya untuk dikumpul maklumat ini di sini atau pun di Facebook saya.

Terima Kasih.

de 9W2KEY 73'






No comments: